Το Black Friday είναι μία από τις πιο πολυαναμενόμενες ημέρες του χρόνου για τους καταναλωτές παγκοσμίως, προσφέροντας αμέτρητες προσφορές και ευκαιρίες σε κάθε είδους προϊόντα. Αλλά πώς ξεκίνησε αυτός ο θεσμός, που έχει καταφέρει να μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε;
Από τις πρώτες του εμφανίσεις στις ΗΠΑ μέχρι την παγκόσμια εξάπλωση, το Black Friday έχει αποκτήσει έναν μοναδικό χαρακτήρα, με ρίζες που ανατρέχουν δεκαετίες πίσω. Ας εξερευνήσουμε, λοιπόν, την ιστορία του Black Friday, τα γεγονότα που το καθιέρωσαν ως σύμβολο της εμπορικής δραστηριότητας.
Πότε πρωτοεμφανίστηκε ο όρος Black Friday;
Η έννοια του “Black Friday” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1960 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Ο όρος αναφερόταν σε κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που ξέρουμε σήμερα. Αναφερόταν στην κυκλοφοριακή συμφόρηση και το χάος που επικρατούσε την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, καθώς πολύς κόσμος πήγαινε στην πόλη για τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια.
Η αστυνομία και οι τοπικές αρχές αποκαλούσαν αυτή τη μέρα “Black Friday” λόγω του άγχους που δημιουργούσε στους δρόμους και της επιπλέον εργασίας που απαιτούσε η διαχείριση της κυκλοφορίας.
Μετάβαση στη σύγχρονη έννοια
Με την πάροδο του χρόνου, οι έμποροι συνειδητοποίησαν την οικονομική δυναμική αυτής της ημέρας και θέλησαν να την αναδείξουν ως την επίσημη έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών.
Στη δεκαετία του 1980, άρχισε να επικρατεί μια διαφορετική εξήγηση για το όνομα. Οι επιχειρήσεις στα λογιστικά τους βιβλία χρησιμοποιούσαν κόκκινο χρώμα για ζημιές και μαύρο για τα κέρδη. Έτσι, η Παρασκευή αυτή έγινε γνωστή ως η μέρα που οι επιχειρήσεις “βγαίνουν από το κόκκινο” και αρχίζουν να έχουν κέρδη, “μπαίνοντας στο μαύρο”.
Άλλωστε ακόμα και σήμερα όταν λέμε ότι τα κέρδη μιας επιχείρησης είναι στο κόκκινο, εννοούμε ότι είναι ζημιογόνα, ενώ όταν είναι στο μαύρο εννοούμε ότι έχει κέρδη.
Η εξάπλωση και η ενσωμάτωση σε παγκόσμιο επίπεδο
Η έννοια του Black Friday γίνεται ευρέως γνωστή μέσα από τα μέσα ενημέρωσης, το internet και την παγκοσμιοποίηση των αγορών. Πλέον, πολλές χώρες παγκοσμίως έχουν εντάξει αυτή τη μέρα στις εμπορικές τους πρακτικές, προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις και δελεάζοντας τους καταναλωτές. Στην Ελλάδα, το Black Friday εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια, και οι εκπτώσεις του τράβηξαν γρήγορα το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού.
Τι συμβολίζει το Black Friday σήμερα;
Το Black Friday έχει πια καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη εμπορική μέρα του χρόνου. Αν και η αρχική του έννοια ήταν για να περιγράψει το χάος στους δρόμους, σήμερα αντιπροσωπεύει τις μεγάλες εκπτώσεις για τους καταναλωτές, και ενίσχυση των εσόδων πριν τα Χριστούγεννα για τους επιχειρηματίες.
Με τα χρόνια λοιπόν, στις ΗΠΑ η μέρα αυτή έχει πάρει την μορφή μιας ανεπίσημης αργίας για μία μερίδα εργαζομένων, δημιουργώντας έτσι ένα τετραήμερο κατά το οποίο οι επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να πουλήσουν τα αποθέματά τους μέσω μεγάλων εκπτώσεων, ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν δυναμικά την πλέον εμπορική περίοδο του έτους, τα Χριστούγεννα.
Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι πλέον οι εκπτώσεις της Black Friday ξεκινούν ακόμη και 15 μέρες νωρίτερα από το κανονικό, και διαρκούν και μετά το περας της Παρασκευή. Με αφορμή αυτό, έχει θεσπιστεί και ένας ακόμη όρος, η Cyber Monday. Αναφερομαστε δηλαδή στη Δευτέρα αμέσως μετά τη Black Friday, η οποία ακολουθεί τις εκπτώσεις της Παρασκεύης.
Καθώς το Black Friday εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις τάσεις της εποχής, παραμένει ένα γεγονός που ενώνει καταναλωτές και επιχειρήσεις με στόχο τις καλύτερες προσφορές. Παρά τις προκλήσεις και τις αλλαγές που φέρνει κάθε νέα χρονιά, η “Μαύρη Παρασκευή” συνεχίζει να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία αγορών. Με κάθε Black Friday που περνά, δημιουργείται μία νέα σελίδα στην ιστορία των αγορών, υπενθυμίζοντάς μας τη δύναμη της προσφοράς και της ζήτησης.
Βάια